Över tusen samtal med intresserade

Nolia Karriär är en effektiv plattform för att nå målgrupper för rekrytering, både av unga studenter och människor som söker nya vägval.

– Vi hade väldigt många besökare. Totalt uppskattar vi att vi hade 1 100 samtal med intresserade studenter, säger exempelvis Ulla-Karin Drakeskär på Chalmers.

Till Nolia Karriär kommer människor hungriga efter intryck och kunskap.

– Vi kallar Nolia Karriär för en norrländsk mötesplats för personlig utveckling och jag tror att det både handlar om utveckling för de ungdomar och vuxna som besöker mässan, men tror också att det gäller många av de som ställer ut, säger Lena Hernell, projektsäljare på Nolia Karriär.

Hon berättar att Nolia Karriär kan garantera att gymnasieungdomar kommer, eftersom det finns samarbetsavtal med skolor.

– Dessutom vet vi att många kommer som hunnit en längre bit in i livet kommer för att söka utbildning och hitta ett yrke, säger Lena Hernell.

Många utställare är också väldigt nöjda med sin medverkan.

– Vi hade väldigt många besökare. Totalt uppskattar vi att vi hade 1 100 samtal med intresserade studenter. Vi deltog på alla fyra orter och är imponerade av själva värdskapet, allt har löpt på, säger Ulla-Karin Drakeskär, Ansvarig för studentrekrytering på Chalmers tekniska högskola, Göteborg.

Hon får medhåll av Försvarsmakten.

– Nolia Karriär är ett bra forum för oss att nå den målgrupp som vi framförallt vänder oss till när det gäller grundrekrytering till Försvarsmakten och därför har vi deltagit som utställare i flera år i rad. Nolia Karriär är alltid välbesökt och välarrangerat, det gör det till ett event som ger god avkastning på satsade resurser och vi följer vanligtvis med till alla mässorter för att träffa människor i hela norra Sverige, säger Ulla-Britt Kankaanranta, rekryteringskoordinator, Artilleriregementet på Försvarsmakten.